lørdag 17. desember 2011

Julebakst og julekonsert på Slottet :)

I kveld har vi bare kosa oss, æ å ho Lea. Sammen har vi bakt kvite kakemenn og hørt på julekonserten fra Slottet. Så stemningsfullt det va! Best likte æ nok han Moddi og hannes versjon av Nordnorsk Julesalme, nyyydelig, fikk så lengt ette hjemplassen min! Men æ har det nu bra her i Bodø, koselig å være sammen med ho Eline nu som ho e blidd litt større kan vi se på Jul i Blåfjell sammen. (Ho like nu best han Fantorangen, så æ har kjøpt en diger en til ho i nissegave :)

Her kommer oppskriften på

KVITE KAKEMENN ( og dama! :))

5 dl sukker
1 1/2 ss vaniljesukker
2 ts bakepulver
1 ts hornsalt
ca. 18 dl mel
(ta av 2 dl til utbaking)
200 g smør
4 dl melk

Bland det tørre, smuldre i smøret, tilsett melk. Elt deigen godt sammen på bakebordet. Kjevle deigen ut i tynne leiver. Stikk ut kaker med pepperkakeformer (æ bruke bare dama og manna).

Stek på 200 grader i 8-10 min.

Kos dokker den siste adventshelga, i morra tenne vi 4 lys i staken og æ ska bynne på rundvasken av den gamle leiligheta. Ønsk meg lykke til da :)

2 kommentarer:

  1. Hei og takk for alltid so gode ord frå deg:)

    Høyrest ut som du har hatt ein koseleg kveld ja.Og dei julemennene såg so fine og gode ut!!!!

    Lykke til med rundvasken i morgon;)
    Her vert det å male,male,male.....kjekt når det er gjort da:)

    Nattaklem frå Mette.

    SvarSlett
  2. Ja det var en nydelig konsert fra slottet. Så flink du er å bake kakemenner, jeg må visst lage noen jeg også. Her snør det nå, skikkelig julestemning, selv om det passet litt dårlig akkurat i dag. Kos deg videre i uken, klem fra Mona.

    SvarSlett