tirsdag 29. november 2011

Gammeldagse krydderkjeks

I helga bakte jeg gammeldagse krydderkjeks, etter mammas gode oppskrift. Fikk lyst til å legge ut oppskriften, slik at dere også kan prøve dem. Veldig lett å få til et godt resultat!



Krydderkjeks

250 gram smør
250 gram sukker
2 egg
500 gram hvetemel
3 ts bakepulver
1 ts nellik
1 ts pepper
1/2 ts kanel

Rør smør og sukker hvitt og luftig. Ha i eggene , ett om gangen. Bland alt det tørre og sikt det i. Hold litt igjen på melet så du ser hvor tjukk deigen blir. Er den ikke særlig fast, tar du i alt. La deigen stå kjølig natten over. (Jeg pakker bakebollen godt inn i plast og setter den i kjøleskapet i 6 timer, før jeg baker ut kjeksene.)

Når jeg skal stikke ut kjeksene bruker jeg et lite kjøkkenglass.


Stekes i forvarmet ovn på 225 grader, men det er nok lurt å prøve seg fram med varmen, min ovn steker veldig dårlig, så kanskje det holder med 200 grader på din?


Da er det bare å nyte! Syns nå julekaker smaker best FØR jul, jeg da! :)

Ha en fin tirsdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar